20.jpg

Skriv et julekort, der ikke ryger direkte i papirkurven

Det er måske allerede en del af din dårlige samvittighed: årets julekort til de gode forretningsforbindelser. Men skal du nu også sende det? Bliver det overhovedet læst eller ryger det direkte i papirkurven?

Det kan godt være, at det kan lyde som en sur pligt for mange. Det er ekstra tid, der skal tages ud af en allerede travl måned. Og skal julekort til forretningsforbindelser ikke bare fyldes med kane-klichéer og bjældeklangs-banaliteter og bcc’es til hele kundekartoteket?

Her siger vi nej. For vi ved, og du ved det også godt: det er vigtigt at bevare den gode relation til sine kunder og forretningsforbindelser. Selvom jeres samarbejde er afsluttet, kan der godt dukke nye uforudsete opgaver op, og ville det ikke være dejligt, hvis de tænkte på dig som problemløseren?

Men! Med det sagt, så skal du kun gøre det, hvis du gør det ordentligt! Ikke noget med floskler eller venstrehåndsarbejde. Så kan du lige godt lade være. Standardiserede e-mails med god jul og godt nytår - ryger direkte i papirkurven.

Kampen mod skraldespanden

Hvis dit julekort skal nå hjertet af modtageren og og skabe den gode julestemning i stedet for at ryge ud i glemslens mørke, skal du sigte efter at ramme følelserne hos modtageren. Brug lidt af dig selv. Fortæl en anekdote fra året, der er gået eller fortæl om en fælles oplevelse med modtageren. Målet er at undgå skraldespanden… og gå lige i julehjertet.

Det er ikke nødvendigvis en nem opgave, for du vil som regel også gerne opretholde den professionelle kunderelation, men hvis du tager udfordringen op og prioriterer at bruge lidt energi på den, så kan du sagtens ramme et sted hvor julekortet kan mærkes, og hvor det samtidigt fungerer som strategisk kommunikation.

Fem trin til det gode julekort

1. Vælg format og leg lidt med det
Hvordan skal netop dit julekort se ud? Er du til det håndskrevne eller e-mailen? Skal det være en flaske vin eller et syngende kort? Det er som bekendt kun fantasien, der sætter grænser. Men du skal også tænke over, hvad der passer til dit brand. Du skal dog ikke være bange for at være kreativ. Det gælder om at skille sig ud fra mængden, så netop din hilsen bliver læst og husket. Er du eksempelvis mest til e-mail formatet, så sørg for at tilføje et pift af personlighed i form af et hyggeligt julebillede af medarbejderstaben, eller hvad med en video-julehilsen?

2. Skitsér planen
Du har formodentlig mere end en på adresselisten, der skal have et julekort. Derfor er det en god ide at starte med at lave en skabelon. Du behøver ikke at genopfinde den dybe tallerken hver gang. Med en skabelon, har du noget at tage udgangspunkt i, når du skal i gang med hvert enkelt kort. Uanset format, skal det se lækkert og indbydende ud. Hvis du har en grafiker på dit hold, så team op med vedkommende og få hjælp til layoutet.

3. Tilpas og personificér
Altid brug fornavn. Der er intet standard over netop dit julekort, og det skal modtageren se med det samme. Tilføj noget personligt om netop jeres relation og samarbejde. Måske har I landet en stor handel, nået de KPI’er, I havde sat, eller landet den bedste chef i branchen - modtageren skal vide, at netop jeres win har været værd at huske.

4. Det egentlige formål
Hvor kynisk det end lyder, så har julekort til forretningsforbindelser som regel det underliggende budskab, at I ønsker, at samarbejdet skal fortsætte fremadrettet. Derfor er det også vigtigt, at du på en subtil måde får flettet din virksomhed ind i kortet. Er der noget I er særligt stolte over fra året, der er gået? Noget I glæder jer til fremadrettet? Man må gerne være lidt selvfed i et julekort og understrege virksomhedens hovedbudskaber over for modtageren.

5. Og det vigtigste
Husk for Guds skyld at ønske glædelig jul og godt nytår – midt i alle de strategiske tanker, må det vigtigste budskab ikke forsvinde.

Julekortet er ofte et undervurderet kommunikationsværktøj. Hvert år har vi en unik mulighed for at opdyrke en relation med vores kunder og samarbejdspartnere. Det er en personlig kommunikationsform, hvor du selv er herre over præcis hvilket budskab, du vil sende til din modtager. Lad være med at spilde chancen på et standardiseret julekort. Med er godt julekort, kan du styrke dit brand, din relation til modtageren og samtidig servere dine vigtigste budskaber lige direkte i indbakken eller postkassen.

Tænk over det et øjeblik: Det søde julekort med en personlig anekdote eller et fælles minde fra året der gik - det varmer. Hvorimod en standardhilsen kan have den modsatte effekt, fordi det fremstår upersonligt og signalerer ligegyldighed over for modtageren.

Så fat pennen! Og glædelig jul og god skrivelyst.